Як проходить легалізація азартних ігор в Україні

Детальніше
Кількість виданих ліцензій:
40
Сума надходжень до бюджету:
1700 млн
грн

Хто та як контролює гральний бізнес в Україні. І чому ринок зачекався на систему онлайн-моніторингу

12 листопада 2021, 20:00

Згідно із законом, одним із ключових інструментів контролю нового ринку легальних азартних ігор в Україні має стати державна система онлайн-моніторингу. Через рік після легалізації ця система, як і раніше, не готова. НВ Азарт спробував з’ясувати, хто й навіщо гальмує її розробку.

Через рік після легалізації азартних ігор в Україні у нового ринку грального бізнесу залишилося кілька невирішених проблем.

Ключовими з них є продовження роботи підпільних казино, відсутність нового податкового законодавства та розробка державної системи онлайн-моніторингу.

Відео дня

Остання проблема створює привід для критики нового регулятора — Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ). Мовляв, уже легальний гральний бізнес функціонує в країні без будь-якого контролю, дозволяючи шахраям відмивати гроші через казино.

З іншого боку, деякі критики легалізації вимагають підвищення податків для грального бізнесу, створюючи тим самим ще більше умов повернення цієї сфери в сіру зону.

Розбираємось, як онлайн-моніторинг пов’язаний із відмиванням грошей і чи можуть казино стати фінансовими інструментами для злочинців.

Що таке онлайн-моніторинг?

У новому законі Про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор зазначено, що Державна система онлайн-моніторингу — це «спеціалізований програмно-апаратний комплекс, призначений для забезпечення моніторингу господарської діяльності організаторів азартних ігор, забезпечення відповідності ліцензійним умовам і технічним стандартам…».

Мета цієї системи — забезпечити регулятору (КРАІЛ) доступ у режимі реального часу до всіх даних про діяльність будь-якого оператора, чи то це наземне або онлайн-казино, зал ігрових автоматів, букмекерська контора тощо.

Передбачається, що система онлайн-моніторингу об'єднуватиме внутрішні системи всіх гральних компаній, які зберігають дані про зареєстрованих гравців, їхні рахунки, ставки, виграші, виплати та будь-які інші транзакції.

«За допомогою цієї системи ми зможемо в будь-який момент надавати дані про GGR (валовий ігровий дохід) і виплачені податки конкретного оператора, коли, наприклад, у фіскальній службі зроблять відповідний запит», — пояснює перший заступник голови консультаційно-експертної ради КРАІЛ Борис Баум.

За його словами, якщо до КРАІЛ звернеться один із регуляторів з приводу будь-якої сумнівної транзакції, онлайн-моніторинг дозволить миттєво підключитися до системи будь-якого оператора і взяти інформацію про цю транзакцію. «Наприклад, якщо ми побачимо на відео, що людина, яка здійснила цю транзакцію, не пройшла верифікацію на вході до казино чи слот-залу, це причина для позбавлення ліцензії оператора. Ось навіщо це потрібно».

Поки що ця система перебуває у стадії розробки. І до її введення всі оператори азартної гри зобов’язані оплачувати свою ліцензію в триразовому розмірі. Наприклад, поки що єдиний легальний букмекер в Україні — компанія ТОВ «Паріматч» — заплатив 108 млн грн за один рік ліцензування.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Проте, запропонований законопроєкт 2713-д має скасувати норму із потрійною вартістю ліцензій.

Чому онлайн-моніторинг ще досі не працює?

Деякі експерти нарікали на те, що Україна могла придбати готову систему онлайн-моніторингу, але натомість влада нібито вирішила розробляти її самостійно.

Однак у профільному законі про легалізацію зазначено, що саме уповноважений орган (КРАІЛ) повинен «розробити та затвердити порядок функціонування Державної системи онлайн-моніторингу», а також те, що ця система є «об'єктом права державної власності».

Адміністрування та управління цією системою також мають здійснювати представники новоствореної Комісії.

«У законі зазначено, що система онлайн-моніторингу має бути розроблена в КРАІЛ. Ми не можемо її ніде купити, орендувати чи перемалювати у якоїсь іноземної організації. Розробка цієї системи потребує часу, проходження складних регуляторних процедур тощо», — розповідає голова Всеукраїнської Ради Гемблінгу (Ukrainian Gambling Council) Антон Кучухідзе.

Поки що створення цієї системи застрягло саме на етапі проходження регуляторних процедур.

Інтереси КРАІЛ і Мінфіну

«Перший етап, який потрібно було зробити, — розробка технічного завдання, щоб визначити, як має виглядати ця система онлайн-моніторингу. Це суто технічне завдання. Оскільки ми не маємо IT-фахівців, КРАІЛ оголосила тендер на розробку техзавдання. З різних об'єктивних і суб'єктивних причин цей тендер не відбувся, тому процес зупинився», — заявив Борис Баум.

За словами заступника голови експертної ради КРАІЛ, представники Комісії ще кілька місяців тому розробили положення щодо роботи системи онлайн-моніторингу. Але це положення «застрягло в Міністерстві фінансів, де його досі не можуть погодити».

«Ми погодили це положення з Мінцифри, Мінекономіки, але Мінфін вважає, що там мають бути запроваджені додаткові норми. Наприклад, повний контроль та доступ до персональних даних користувачів у цій системі. Це є порушенням закону, тому у нас, як і раніше, немає узгодження питання», — каже Баум.

Створення самої системи — це не так складно, запевняє заступник голови експертної ради КРАІЛ, і це можна зробити за місяць. «Але ми маємо чітко прописати, які дані ми хочемо отримувати і що в рамках закону оператори мають нам передавати. На основі цього завдання будуватиметься архітектура самої платформи, зберігання даних тощо. Поки що ми не можемо пройти навіть цей нульовий етап», — продовжує Борис Баум.

З цих та інших причин конкурс із розробки техзавдання для системи онлайн-моніторингу переноситься на невизначений термін.

Раніше про незаконні вимоги Мінфіну розповідав в інтерв'ю НВ Азарт глава КРАІЛ Іван Рудий: «Інформацію про кожного гравця хочуть передавати до податкової та держслужби фінансового моніторингу. Це просто вб'є ринок… Це треба робити у разі, якщо існують якісь кримінальні справи. Безумовно, тоді треба відкривати всі дані щодо конкретної людини та перевіряти її… Але просто під час реєстрації гравця відкривати всі дані про ньогої для кількох наглядових органів — це неправильно. Тоді ніхто не гратиме, ну або піде в нелегальне казино. Усі світові регулятори підтримують таку позицію. Навіщо винаходити велосипед, на якому вже всі їздять».

Відмивання грошей через легальні казино

Ще один аргумент критиків легалізації полягає в тому, що відсутність системи онлайн-моніторингу при ринку, що працює, створить умови для легалізації коштів, здобутих незаконним шляхом, через операторів азартних ігор.

З цим навряд чи можуть погодитись експерти ринку з кількох причин.

По-перше, всі великі транзакції, які надходитимуть на рахунки гравців казино, мають пройти фінансовий моніторинг. По-друге, під час виведення коштів з рахунку легальної гральної компанії гравець зобов’язаний сплатити податок у розмірі 19,5%. І, по-третє, одразу кілька регуляторів, зокрема правоохоронні та фіскальні органи, перевіряють благонадійність компанії, яка планує отримати ліцензію.

«Наприклад, умовні контрабандисти мають мільйон доларів, які вони вирішили відмити через казино. Для цього їм потрібно щодня заносити туди суми, що не декларуються, по 45 тис. грн. На це піде приблизно два роки. Навіть якщо це сталося, під час зняття коштів вони все одно заплатять 19,5% податків, не рахуючи суми, яку візьме казино за свої послуги. Чи можна легалізувати гроші у такий спосіб? Напевно, так, але це буде надто складно та дорого. Навряд чи хтось піде на таке безглузде «відмивання», — розмірковує Борис Баум.

Аналогічного погляду дотримується глава UGC: «У будь-якій країні світу сфера азартних ігор не є вигідною для відмивання грошей. Є багато інших галузей, зокрема будівництво житла, офшорні зони тощо. Якщо легальне казино платить мільйони доларів за ліцензію в Україні — який сенс керівникам цього казино ризикувати своїми ж грошима для відмивання чиїхось нелегальних коштів. Це просто смішно».

За словами Кучухідзе, всі українські закони щодо боротьби з відмиванням грошей, фінансуванням тероризму, як і всі антикорупційні положення, поширюються на гральний бізнес.

«З погляду права, сфера азартних ігор не є якимось автономним острівцем, де можна не виконувати вимоги держави та уникнути контролю. Тому всі розповіді про відмивання грошей через легальні казино — це просто спроби видати бажане за дійсне. Реально у всьому світі сфера азартних ігор перебуває під особливим контролем», — резюмує глава Всеукраїнської Гемблінгової Ради.

Показати ще новини
Радіо НВ
X