Як проходить легалізація азартних ігор в Україні

Детальніше
Кількість виданих ліцензій:
40
Сума надходжень до бюджету:
1700 млн
грн

«Гра нікуди не поділася». Що відбувається з легалізацією букмекерів в Україні

5 серпня 2021, 07:44

Минув рік від часу легалізації азартних ігор в Україні. За цей час тільки одна компанія отримала ліцензію на букмекерську діяльність. Чому так і що відбувається з ринком букмекерства, розповів в інтерв'ю НВ Азарт керівник Всеукраїнського союзу розвитку букмекерства Михайло Коваль.

Від початку 2021 року Комісія з регулювання азартних ігор і лотерей (КРАІЛ) видала 27 ліцензій для різних гральних підприємств.

11 з них отримали онлайн-казино, вісім — зали ігрових автоматів, п’ять — наземні казино, дві — платформи онлайн-покеру і поки тільки одна ліцензія дісталася букмекерам. Володар букмекерської ліцензії — компанія ТОВ «Паріматч».

Відео дня

Незважаючи на це, реклама букмекерських брендів в Україні зустрічається буквально повсюдно: маючи ліцензії тільки для онлайн-казино, букмекерські бренди є спонсорами та партнерами багатьох футбольних команд, а також головного чемпіонату України з футболу.

Водночас ліцензія для букмекерів залишається однією з найдорожчих не тільки в Україні, але й у світі.

Про те, що відбувається з легальним букмекерських ринком і чому він поки складається тільки з одного гравця, розповів очільник Всеукраїнського союзу розвитку букмекерства, керівник юридичного відділу Parimatch і член Консультаційно-експертної ради КРАІЛ Михайло Коваль.

— Що відбувається з новим легальним ринком букмекерства в Україні?

— Поки, в основному, користувачі нікуди не пішли від міжнародних букмекерів і не перейшли на локальних організаторів азартних ігор. Головна причина цього — податок на виграш у розмірі 19,5%, який повинні платити користувачі легальних букмекерських контор в Україні, відповідно до чинного законодавства.

Деякі гравці, які заходять на наш сайт [ліцензований в Україні сайт букмекера Parimatch — pm.ua, — ред.], запитують про оподаткування, не поспішають реєструватися і беруть паузу.

У випадку з легальними в Україні букмекерами користувачам також потрібно пройти процес реєстрації та верифікації особи ще до першої ставки. Це необхідно для перевірки віку гравців, їхньої наявності в реєстрі осіб, яким обмежено доступ до азартних ігор тощо.

За положенням Мінфіну про фінансовий моніторинг, будь-який оператор азартних ігор повинен запитувати мету гри своїх користувачів, перевіряти їхню адресу, дані про походження коштів. Це абсолютно вбиває як офлайн, так і онлайн-бізнес.

Нещодавно ми від UGC [Ukrainian Gambling Council — ред.] подали до цього положення 142 правки, і зараз ведемо діалог з Мінфіном, Регуляторною службою і КРАІЛ. Ми пропонуємо проводити перевірку фінансового моніторингу тільки при пороговій сумі — 55 тис. грн.

— Наскільки законними є міжнародні букмекери?

— Деякі букмекери працюють за міжнародними ліцензіями. Прямих заборон немає, але є локальне законодавство, якого слід дотримуватися.

Знову-таки, різниця між цими компаніями полягає в тому, що у міжнародних букмекерів немає податку на виграш для гравця. Скільки користувач виграв — стільки ж він може забрати. Місцевий оператор поки зобов’язаний брати з виграшу 19,5%.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Виграш необхідно трактувати, як позитивну різницю між витратами і безпосередньо отриманими виплатами. Наприклад, якщо гравець за певний період часу програв 10 тис. грн і один раз вирішив вивести 2000 грн — брати з цієї суми податок у розмірі 19,5% буде трохи несправедливо, враховуючи, що він до цього міг програвати. Тому для нього виплата в розмірі 2000 грн — це не виграш, а повернення коштів, які він раніше витратив на гру.

Через це міжнародні букмекери отримують перевагу перед ліцензійними в Україні бетінговими компаніями.

— Як розв’язати цю проблему?

— Щоб розв’язати цю проблему організатор азартних ігор і держава повинні привчити користувачів грати у локальних операторів, які ризикують своєю ліцензією, виконують вимоги закону, на яких можна зрештою поскаржитися. Це стримує організаторів азартних ігор від певних дій щодо гравців.

Нам потрібно повернути гравця, який грав на міжнародних сайтах азартних ігор в Україні. А повернути його можна тільки в тому разі, якщо не забирати у нього гроші, які він виграв.

Ми знайшли якийсь компроміс у вигляді вже проголосованого законопроєкту 2713-д, який передбачає оподаткування виграшів, розміром більш як 8 мінімальних заробітних плат [48 тис. грн — ред.].

У стандартних умовах прибутковий податок (ПДФО) для гравця потрібно скасувати повністю, а оподаткування виграшів у розмірі від 8 мінімальних зарплат, як мені здається, буде добрим стартом.

Аргументація такої системи оподаткування — боротьба з відмиванням коштів, за якої, відповідно до закону, також повинен стежити оператор азартних ігор. Індикаторами нечесної гри можуть бути незвичайні транзакції, ставки на великі суми, гра на нестандартних ринках, лігах тощо.

— Податок на виграш — це головна причина, чому тільки компанія Parimatch отримала ліцензію на букмекерство в Україні?

— Це одна з причин.

З урахуванням потрійного ліцензійного збору, ліцензія для букмекерів в Україні є найдорожчою в світі. 108 млн грн на рік натепер — це дуже великі гроші.

Мені поки не дуже зрозуміло, чому букмекерська ліцензія також повинна множитися втричі. Можливо, законодавці вирішили перестрахуватися до введення державної системи онлайн-моніторингу.

З огляду на те, що запропонований податок на виграш у розмірі 8 мінімальних зарплат стягуватиметься тільки з суми за одну транзакцію — це повинно значно збільшити інвестиційну привабливість нашого ринку, стимулювати місцевих операторів вести активнішу політику залучення гравців.

Чому ліцензія для букмекерів — найдорожча?

— У принципі, для всіх організаторів азартних ігор в Україні ліцензії є дорогими. Навіть за європейськими і світовими мірками.

11 років ринок був у тіні, з’явилося багато недобросовісних операторів, головним засобом боротьби з якими стало ліцензування.

Ті організатори азартних ігор, які заплатять істотні кошти, дорожитимуть цією ліцензією і дотримуватимуться всіх правил. Якщо ліцензії будуть занадто дешевими — ніхто не буде ними дорожити, а гравець, у кінцевому підсумку, продовжить залишатися в невигідних умовах. У випадку з дешевими ліцензіями, організатор азартних ігор отримає можливість створювати багато підставних осіб.

Ця ідея була закладена спочатку, і я також є прихильником недешевої ліцензії, оскільки вони будуть утримувати всіх від спокус зробити щось погане. Водночас ліцензія не повинна бути занадто дорогою, як у випадку з потрійною оплатою для букмекерів і ліцензіями для наземних казино в Києві.

Коли ринок стабілізується — ліцензії можуть стати дешевшими. Законопроєкт 2713-д пропонує прибрати потрійну оплату за ліцензії для букмекерів і онлайн-казино. Вважаю, якщо цей поріг стане нижчим, букмекерські бренди, які представлені в Україні ліцензіями на онлайн-казино, почнуть подаватися на отримання безпосередньо букмекерських ліцензій.

— Що робити з рекламою букмекерів, які не отримали ліцензії в Україні?

— Відповідно до закону, бренд азартних ігор з ухилом у букмекерство, який має ліцензію онлайн-казино, може рекламуватися. Але коли в рекламних акціях всі розуміють, що йдеться саме про букмекера — в подібних випадках потрібно детальніше розбирати закон про рекламу, в якому є такі поняття як прихована реклама і введення користувача в оману. Це все потрібно аналізувати, і такий процес може зайняти багато часу.

У моєму розумінні, це не зовсім правильно, оскільки бренд онлайн-казино повинен розвивати свій напрям. Якщо бренди спеціалізуються на іншому вигляді азартних ігор і намагаються таким чином міксувати свою історію, — це не заборонено, але виникають певні питання.

Фактично не купуючи дорогу ліцензію, обмежуючись дешевшою, бізнеси отримують можливість імітувати, тим самим створюючи нерівні умови. Однозначно на це питання відповісти не можна, оскільки юридично тут все захищено.

Для боротьби з появою зовнішньої реклами з очевидними ігровими елементами ми передбачили створення Меморандуму про рекламу азартних ігор. Серед іншого, цей меморандум передбачає розмежування спонсорства та реклами.

Це важливо зробити, оскільки є багато способів донести інформацію про свій продукт, і якщо всі білборди рекламуватимуть азартні ігри — це може спричинити деякі наслідки і створить «втому» від реклами. Як наслідок, сфера не отримає очікуваного ефекту щодо залучення клієнтів.

— Як легалізація може вплинути на ситуацію із залежністю від азартних ігор в Україні?

Я впевнений, що після легалізації точно не з’явиться більше гравців із залежністю.

Гра була в різних формах, і вона нікуди не поділася. Але тепер з’явилися механізми самообмеження. Згідно із законом, такий механізм працює від шести місяців до трьох років. Якщо гравець написав заяву на самообмеження, і там не вказано дату, — це мінімум шість місяців.

Самообмеження — це крайній захід. Крім цього, гравець має право встановити для себе певний самоконтроль або самоусунення від гри на короткі проміжки часу. Законом це не заборонено.

У цьому випадку оператор може обмежити в грі певного користувача терміном, наприклад, на сім днів. Це не критичне самообмеження, яке працює в багатьох країнах.

До того ж існує реєстр осіб, яким обмежено доступ до азартних ігор. У цей реєстр людей можуть додавати їх родичі. Це хороший кейс і головне, щоб він застосовувався правильно.

Якщо є докази залежності або боргів у певної людини — її не повинні допускати до гри. Це прописано в законі і це повинно бути реалізовано на практиці.

Показати ще новини
Радіо НВ
X