Як проходить легалізація азартних ігор в Україні

Детальніше
Кількість виданих ліцензій:
40
Сума надходжень до бюджету:
1700 млн
грн

Час грати на свої? Як заборона реклами букмекерів позначиться на майбутньому футболу

26 травня 2021, 20:00

Влада Великої Британії повним ходом обговорює заборону реклами букмекерських контор на спортивній формі футболістів. Водночас букмекери — титульні спонсори багатьох футбольних команд. Що означатиме ця заборона для майбутнього європейського футболу?

Сьогодні, 26 травня 2021-го, о 22:00 за київським часом, відбудеться один з головних спортивних заходів року, а саме — фінал Ліги Європи з футболу. У поєдинку на стадіоні Енерга польського міста Гданськ змагатимуться англійський Манчестер Юнайтед та іспанський Вільярреал.

Відео дня

Одним з офіційних спонсорів іспанської команди є міжнародна букмекерська контора Bet365. І, незважаючи на те, що серед спонсорів манчестерського клубу немає букмекерів, оператори ставок на спорт сьогодні формують основний пул партнерів футбольних команд.

На батьківщині футболі — у Великобританії — ця ситуація не надто подобається місцевій владі, яка останній рік погрожує заборонити рекламу букмекерів.

Водночас спортивні команди, чиї фінансові статки підкосила пандемія COVID-19 і, як і раніше, порожні трибуни, можуть сильно постраждати від такого рішення.

Розбираємося, чому британський парламент планує заборонити рекламу букмекерів і як це може позначитися на майбутньому футболу.

Що сталося у Великобританії?

Все почалося з торішньої заяви Палати лордів британського парламенту, яка рекомендувала операторам азартних ігор припинити розміщення своєї реклами на формі футболістів.

А вже на початку 2021-го прем'єр-міністр Великобританії Борис Джонсон заявив про ймовірну заборону реклами букмекерських контор на спортивній формі футбольних клубів англійської Прем'єр-ліги.

У парламенті заявляли, що заборона реклами букмекерів є «дуже ймовірною», і обіцяли ухвалити остаточне рішення після того, як у них з’являться прямі докази зв’язку між рекламою ставок на спорт у футболі і підвищенням рівня залежності серед фанатів.

Проблема цієї заборони полягає в тому, що в сезоні 2020/21 англійської Прем'єр-ліги не менше ніж 17 букмекерських компаній є партнерами різних футбольних клубів. У восьми з них емблеми цих букмекерів розміщені на формі футболістів у статусі спонсорів.

Оскільки заборона реклами букмекерів може негативно позначитися на економічному становищі футбольних клубів, особливо під час пандемії COVID-19, керівництво команд навіть зібралося на зустріч 25 березня 2021-го для спільного обговорення питання.

«Ми готові вирішувати проблеми, пов’язані з азартними іграми, у всіх їх формах, і наша робота ґрунтуватиметься на успішному досвіді впровадження заходів щодо захисту тих, хто схильний до ризику. Жодних рішень поки прийнято не було», — заявляв представник Департаменту цифрових технологій, культури, ЗМІ і спорту Великобританії.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Незважаючи на це, кілька тижнів тому перший професійний футбольний клуб в Англії публічно закликав заборонити рекламу букмекерських контор під час матчів. Цим клубом став Форест Грін Роверс, який представляє місто Нейлсуорт з графства Глостершир у Південно-Західній Англії і виступає в англійській Лізі 2.

«Схоже на те, що азартні ігри взяли гору над футболом. Якщо ви дивитеся гру по телевізору, вас засипають рекламою — логотипи азартних ігор є майже на половині футболок Прем'єр-ліги і вони постійно з’являються на бічних щитах поля», — казав керівник Форест Грін Роверс Дейл Вінс.

За його словами, засилля реклами букмекерів під час матчів — це «образа футболу і футбольних фанатів». Форест Грін Роверс також приєднався до кампанії Big Step, яка підтримує людей, котрі постраждали від азартних ігор.

Однак, представники Англійської футбольної ліги вважають, що заборона реклами букмекерських контор буде «катастрофічною» для деяких команд.

Як заборона реклами букмекерів позначиться на футболі?

У нещодавньому інтерв'ю BBC колишній футболіст Пол Петтігрю заявив, що заборона реклами букмекерів коштуватиме Англійській футбольній лізі приблизно $56,6 млн.

До речі, офіційним спонсором цієї ліги є британська гральна компанія Sky Bet, яка володіє кількома брендами букмекерських контор.

Голова Англійської футбольної ліги Рік Перрі, натомість, підтвердив, що через рішення про заборону деякі з 72 клубів, які беруть участь у лізі, можуть просто розоритися.

Слід враховувати і той факт, що гральні компанії пропонують командам з англійської Прем'єр-ліги набагато більше грошей, ніж альтернативні спонсори.

Наприклад, угода лондонського Вест Гема з Betway приносить команді більше ніж $14 млн за один сезон, що є найприбутковішим спонсорським контрактом у вищому дивізіоні Англії.

«Проте заборона на спонсорство ставок може стати розділовою межею між деякими клубами, які збанкрутують, або залишаться на плаву. Зараз нелегко знайти нових спонсорів», — пояснив Пол Петтігрю.

Крім реклами букмекерів на спортивній формі футболістів, більшість команд англійської Прем'єр-ліги розміщують емблеми гральних компаній на своїх домашніх стадіонах, тренувальній формі або соціальних мережах.

Чи зможуть клуби прожити без букмекерів?

Незважаючи на величезну кількість спонсорства з боку гральних компаній, багато футбольних клубів в Англії відмовляються від подібних угод.

До того ж це стосується як грандів футболу, зокрема Ліверпуля, Челсі і того ж Манчестер Юнайтед, так і менш відомих клубів, на кшталт Шеффілд Юнайтед, Лутон і згаданого вище Форест Грін Роверс.

Голова правління команди Транмір Роверс, яка виступає в англійській Лізі 2, Марк Паліос вважає, що «футбол може відучити себе» від отримання доходів завдяки рекламі азартних ігор.

«У нашому випадку дохід від спонсорства футболок може становити 100 тис. фунтів-стерлінгів за бюджету в 1,5 млн фунтів-стерлінгів, отже, це не так вже й багато. Клуби можуть знайти інших спонсорів, щоб замінити те, що у них вже є», — каже Паліос.

Менеджер Транмір Роверс впевнений, що залежність від реклами букмекерських контор пов’язана зі «спрагою футбольних клубів витрачати гроші», оскільки розміри заробітних плат футболістів часто виходять з-під контролю.

Через те, що контракти футболістів часто перевищують загальний оборот футбольних клубів, команди змушені покладатися на спонсорство букмекерських контор, і таку стратегію Паліос називає нестійкою.

«Ми прагнемо розв’язати цю проблему, але я не вважаю, що це якимось чином демонструє, що ми надмірно залежні від азартних ігор або одного конкретного сектора. Не ми лібералізували ринок азартних ігор і викликали бум інтернет-ставок, це був Закон про азартні ігри 2005 року», — резюмує Марк Паліос.

Незважаючи на усвідомлення всіх ризиків, у Транмір Роверс нещодавно надіслали заяву уряду, в якій зазначено, що в ідеї загальної заборони реклами букмекерських контор у футболі немає жодної логіки.

Показати ще новини
Радіо НВ
X