Як проходить легалізація азартних ігор в Україні

Детальніше
Кількість виданих ліцензій:
40
Сума надходжень до бюджету:
1700 млн
грн

(Не)чесна гра. Що не так із рекламою грального бізнесу в Україні, і як це виправити

10 серпня 2021, 21:32

Уже рік в Україні формально легалізовано азартні ігри. У великих містах можна побачити рекламу легальних гральних закладів. Але не вся реклама азартних ігор виконує законні вимоги. Пояснюємо, чому.

У червні 2021-го в Міжнародному аеропорту Бориспіль відбулася незвичайна зміна: легальне казино Шангрі Ла компанії Storm Ukraine розмістило там свою рекламу.

Маркетинговий хід полягав в імітації колеса рулетки на багажних стрічках аеропорту.

Відео дня

Мета такої реклами досить проста — привернути увагу туристів до наземних гральним закладам, які багато в чому розраховані на іноземців. Ця реклама відповідає всім законним вимогам і попереджає користувачів про те, що азартні ігри можуть викликати залежність.

Однак, деякі ліцензійні оператори знаходять лазівки в законі та створюють рекламу, яка прямо або побічно порушує принципи соціальної відповідальності в гемблінгу.

Боротьба з несприятливою рекламою

«Є багато способів донести інформацію про свій продукт, і якщо всі білборди будуть рекламувати азартні ігри — це може спричинити собою деякі наслідки, створить „утому“ від реклами. У результаті сфера не отримає очікуваного ефекту з залучення клієнтів», — розповів в інтерв'ю НВ Азарт глава Всеукраїнського союзу розвитку букмекерства Михайло Коваль.

Для боротьби з порушеннями законних вимог реклами азартних ігор днями представники Комісії з регулювання азартних ігор і лотерей (КРАІЛ) підписали Меморандум із Державною службою з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів.

Мету співпраці КРАІЛ і Держпродспоживслужби описали як «контроль за діяльністю організаторів азартних ігор, рекламодавців, виробників і розповсюджувачів реклами, які порушують вимоги про рекламу азартних ігор».

За словами глави Всеукраїнської Ради гемблінгу (Ukrainian Gambling Council) Антона Кучухідзе, ключовим у цьому Меморандумі є визначення механізмів для консультації, передачі інформації й реагування на проблемні питання, які перебувають у підвідомчості обох структур.

«З одного боку, у КРАІЛ є законні зобов’язання стежити за розвитком ринку й аналізувати, що з ним відбувається. Але у КРАІЛ немає повноважень щодо реагування та припинення дій, які не відповідають принципам соціальної відповідальності у сфері реклами», — пояснює Кучухідзе. «Представники Комісії не можуть приїхати, зрізати білборд або якось заблокувати рекламу, немає таких повноважень просто».

Оскільки Держпродспоживслужба має повноваження для реагування, КРАІЛ може збирати інформацію про рекламні порушення з боку організаторів азартних ігор і передавати її до Служби.

«Це абсолютно позитивна історія, оскільки тепер дві структури налагодять процеси обміну даними, моніторингу ситуації тощо. Поступово держава створює для себе не просто інструменти моніторингу ситуації, а й фактичного її контролю», — говорить Антон Кучухідзе.

Що вимагає закон?


Згідно із законом Про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор, реклама азартних ігор заборонена:

  • на радіо й телебаченні, зокрема й за допомогою кабельного, супутникового, IP-телебачення, онлайн-телебачення, мобільного телебачення, цифрового ефірного телебачення й інших засобів передавання сигналу, у період із 6 до 23 години;

  • у наукових, науково-популярних, навчальних, громадсько-політичних, довідкових, літературно-художніх виданнях, виданнях для дітей та юнацтва та інших виданнях (окрім спеціалізованих видань, присвячених азартним іграм);

  • в усіх друкованих засобах масової інформації (крім спеціалізованих видань, присвячених азартним іграм);

  • на зовнішніх і внутрішніх поверхнях транспортних засобів і метрополітену;

  • засобами зовнішньої реклами;

  • на товарах (включно з одягом), призначених переважно для осіб віком до 21-річного віку;

  • в місцях проведення розважальних, театрально-концертних, спортивних та інших заходів для осіб, які не досягли 21-річного віку.

Крім цього, така реклама повинна містити дисклеймер про шкоду азартних ігор, інформацію про ліцензії її організатора й необхідність дотримання принципів відповідальної гри.

Що думають гравці ринку?


Минулого тижня представники грального бізнесу, члени КРАІЛ й інші експерти галузі розповіли про підписання ще одного Меморандуму про рекламу азартних ігор.

Як пояснив Антон Кучухідзе, цей меморандум є певною «джентльменською угодою», яку повинні прийняти організатори азартних ігор для дотримання принципів соціальної відповідальності в рекламі своїх послуг.

«Він [Меморандум — ред.] просто визначає правила гри для всіх учасників гри. Неможливо прописати в законодавстві детально й розписати дорожню карту щодо застосування норм про рекламу. Сам меморандум розмежовує рекламу та спонсорство, це дві основні проблеми, це різні напрямки», — заявив Михайло Коваль.

За його словами, цей Меморандум «готовий на 99%», і на його підписання очікують найближчими днями.

Генеральний директор казино Шангрі Ла Київ Тарас Мірошниченко каже, що рекламні обмеження для казино — це справедливий захід у легалізації грального бізнесу.

«З іншого боку, ми зіткнулися з проблемою незнання аудиторії того, що казино легалізували, і в цій ситуації очевидно, що легальним операторам необхідно заявити про себе, що досить складно зробити в умовах чинних рекламних обмежень», — продовжує Мірошниченко.

Керівник казино впевнений, що саме тому багато гравців ринку йдуть на ризиковані кроки, «використовуючи досить агресивні рекламні повідомлення».

У Шангрі Ла вважають — реклама має бути таргетованою, але не кричущою: «Популістські методи в рекламних повідомленнях можуть сформувати відторгнення аудиторії й негативно вплинути на щойно зароджуваний ринок легальних гральних послуг».

Показати ще новини
Радіо НВ
X