На що будуть ставити українці? Топ-менеджери Favbet розповіли НВ про перспективи грального бізнесу

6 квітня 2021, 20:10

Які особливості букмекерського ринку України? Чому поява легальних операторів азартних ігор в нашій країні дуже сильно затягнулася? І що робити, якщо ви раптом виявили у себе ознаки ігроманії? На ці та інші питання відповіли представники компанії Favbet.

На початку квітня 2021-го Комісія з регулювання азартних ігор і лотерей (КРАІЛ) видала компанії ТОВ «Букмекерська контора Фавбет» ліцензію для відкриття онлайн-казино.

Відео дня

Ця компанія володіє популярним букмекерським брендом Favbet, який давно працює в декількох країнах і є партнером багатьох спортивних команд і змагань, включно з Українською Прем'єр-лігою з футболу.

Крім Favbet, ліцензію для відкриття онлайн-казино отримали ще чотири компанії.

Незважаючи на це, вже ліцензовані оператори азартних ігор як і раніше не можуть почати законну діяльність через низку проблем з легалізацією.

Про ці проблеми НВ Азарт поговорив з представниками компанії Favbet — Marketing Director Олексієм Церковним і Chief Legal Officer Владиславом Кувічкіним.

На якому етапі перебуває запуск платформи Favbet?

 — В.К.: Наша платформа давно використовується в Румунії, Хорватії, Білорусі й інших країнах, де вона пройшла сертифікацію. Зараз ми адаптуємося під український ринок, вже отримали першу ліцензію на онлайн-казино, готуємося до сертифікації онлайн-платформи і після цього зможемо запуститися.

Практика отримання ліцензій в Україні тільки формується, тому складно зробити все правильно з першого разу. Після онлайн-казино ми плануємо отримати букмекерську ліцензію, яка передбачає відкриття як онлайн-оперування, так і наземних букмекерських пунктів.

Що буде представлено в вашому онлайн-казино?

 — О. Ц.: У нас є інтеграція практично з усіма великими компаніями-виробниками ПЗ для онлайн-казино, тому контент, який буде доступний на нашому сайті, залежить виключно від ліцензійних умов. Наше бачення того, що потрібно клієнтам, ґрунтується на міжнародному досвіді, а в іншому ми будемо діяти в межах сертифікації.

Повертаючись до досвіду роботи на інших ринках, ми розуміємо, що в деяких країнах потрібно сертифікувати кожного окремого постачальника ПЗ, а десь можна «зайти» за допомогою агрегаторів. Тому це питання залежатиме від механізму сертифікації онлайн-системи операторів, а наше повне портфоліо будь-який гравець може побачити в інших регіонах, де ми працюємо.

Як відбуватиметься процес реєстрації гравців?

 — В. К.: Законодавець пропонує проводити ідентифікацію і верифікацію гравців за допомогою програми «Дія», BankID та інших методів. Водночас не всі гравці на території України користуються застосунком «Дія», мають цифровий підпис та інші інструменти, які ще недостатньо поширені.

Тому кожен оператор азартних ігор також визначає для себе, як йому ідентифікувати і верифікувати гравців, ну а пізніше ці інструменти будуть узгоджуватися з Комісією в момент сертифікації онлайн-платформи оператора. Сподіваємося, до того часу вже будуть деякі роз’яснення з боку КРАІЛ.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У принципі, це живий процес, локомотивом якого є сама Комісія, тому що вона приймає і встановлює правила роботи для операторів азартних ігор, які отримали ліцензії. І в цьому сенсі важлива комунікація: всі учасники ринку можуть пропонувати свої варіанти вирішення проблеми, а Комісія буде коригувати це, або пропонувати свій варіант.

— Які особливості виходу на український ринок ви вже помітили?

 — О. Ц.: Ми давно перебуваємо в стадії підготовки до виходу на український ринок, тому ми вже проводили його дослідження з маркетингової точки зору і оцінювали, що нового ми можемо дати і як себе позиціонувати.

Що стосується запуску платформи — у законі про легалізацію прописано досить велику кількість вимог, зокрема реєстрацію, верифікацію гравців та інші моменти. На різних ринках ці вимоги відрізняються, і зараз ми адаптуємо нашу діяльність для того, щоб вона відповідала законам України.

 — В. К.: Сам факт легалізації азартних ігор в Україні — це дуже позитивна і логічна річ з боку держави, оскільки світовий тренд — це легалізація. Наприклад, якщо говорити про європейський ринок, то три-чотири роки тому мальтійська ліцензія, певні норми європейського права та судова практика дозволяли спокійно працювати онлайн у Німеччині, Греції, Нідерландах та інших країнах, використовуючи прогалини місцевого законодавства цих країн. У цьому випадку локальні держави втрачали податки і не могли в повному обсязі забезпечити безпеку гравців.

Поступово країни почали ухвалювати нові закони, які вимагали від операторів азартних ігор отримувати локальні ліцензії й активно боротися з нелегальним оперуванням. Це логічно, оскільки оператор повинен платити податки в місцевий бюджет, а місцевий регулятор отримує можливість контролювати дотримання з боку бізнесу міжнародних стандартів відповідальної гри, боротьби з відмивання грошей, зароблених нелегальним шляхом, тощо.

Добре, що після 10 років заборон Україна приєдналася до загального тренду і тепер у нас є база для формування легального відкритого ринку. І все це закладено в новому законі, що дозволить не тільки поповнити бюджет, а й активно розвивати спорт та інші суміжні індустрії, створювати робочі місця, залучити іноземних інвесторів.

— Чому ринок так довго запускається?

 — В. К.: Основна проблема на цей момент — оподаткування, оскільки норми, закладені в чинному податковому кодексі, затверджували до появи закону про легалізацію і не відповідають його логіці.

Ми спостерігаємо за дебатами в парламенті і розглядом різних законопроєктів, але що буде в фінальній стадії — складно передбачити. У будь-якому разі це питання має бути врегульоване до запуску ринку. І це, мабуть, основний бар'єр.

Другий момент — сертифікація. Оператори онлайн-казино поки не розуміють, що їм робити з отриманням сертифікатів для своєї платформи, як це буде відбуватися, хто цим буде займатися, за якими стандартами…

І останнє — затвердження ліцензійних умов для b2b-ринку. У законі закладено, що ті компанії, які розроблятимуть програмне забезпечення для операторів азартних ігор в Україні та за кордоном, повинні отримати місцеву ліцензію. Ліцензійні умови були затверджені КМУ кілька днів тому, але з ними поки не вдалося ознайомитися, тому не зрозуміло, як це працюватиме.

Діяльність КРАІЛ досить успішна, оскільки Комісія дійсно виступає локомотивом і робить максимум того, що може зробити. Далі виникають питання на рівні бюрократичних процедур української держави. Зрозуміло, що на все це йде час. Однак, повноцінний запуск ринку азартних ігор в Україні неможливий без врегулювання на законодавчому рівні питань оподаткування доходів від гральної індустрії.

 — А. Ц.: Компанії, які зараз отримують ліцензії в Україні, є першопрохідцями. Ми на власному досвіді виявляємо речі, які потребують роз’яснення або які ми не врахували, і тісно працюємо з Комісією.

Якщо взяти, наприклад, ринок Швеції, з яким я працював раніше в інших компаніях, — отримання ліцензії там також спочатку фактично закривало можливість працювати. Очевидно, що в процесі всі питання будуть відточуватися, пояснюватися й уточнюватися.

Дійсно, добре, що в Україні легалізували і букмекерську діяльність і онлайн-казино одночасно, оскільки є зворотний приклад російського ринку, де легальними зробили тільки бетінг.

— Повертаючись до оподаткування, — наскільки ви задоволені законопроєктом 2713-д?

— О. Ц.: 10% за GGR [валовий ігровий дохід — ред.] — це немало, але в інших юрисдикціях подібні умови теж існують. Я не впевнений, що доречно говорити, задоволені ми чи ні щодо питання про податкові ставки. Це просто є, і ми будемо працювати в цих умовах.

 — В. К.: Це, однозначно, краще, ніж те, що є зараз. Ми розуміємо, що те, що проголосують у парламенті, і те, що стане консенсусом, — буде єдиним правилом для всіх.

Які букмекерські тренди характерні для України?

 — О.Ц.: Бетінг — це досить консервативний бізнес. За даними інших ринків ми бачимо, що насамперед інтерес викликає футбол, а далі йдуть «хайпові» події, — великий бій у боксі або змішаних єдиноборствах UFC. Подібні масштабні події, які супроводжуються загальною медіапідтримкою, можуть займати більшу частину в пулі букмекера, але це подієва річ.

Крім цього, популярними є місцеві чемпіонати, наприклад, крикет — в Індії, регбі або австралійський футбол — в Австралії, в Україні, все-таки, насамперед це футбол.

Якщо торкнутися теми спорту в Україні глобально, — всі ми розуміємо, що він не в найкращому стані. Футбол ще тримається за рахунок кількох клубів, баскетбольний чемпіонат практично вмер, а решта видів спорту не були ніколи популярними. На міжнародній арені Україна добре проявляє себе в біатлоні, що знаходить відгук у ставках.

Епохальні події для світу бетінгу — Чемпіонат Європи і світу з футболу, які значно піднімають рівень залученості аудиторії.

Новий тренд — це кіберспорт. Якщо раніше це була тільки робота на перспективу, — зараз він перетворюється на більш-менш реальні обсяги, але все одно не стоїть поруч з «традиційними» видами спорту.

— Навіщо людям робити ставки на спортивні події?

 — О.Ц.: Загальна наша стратегія як онлайн-казино і букмекерської контори — дарувати людям емоції від перегляду. Ти можеш дивитися нескінченно нудний футбол, але якщо ти зробив ставку на цей матч — перегляд буде зовсім іншим. Це та родзинка, яка допомагає разом зі спортом дарувати глядачеві додаткові емоції.

Наша бізнес-модель побудована не на тому, щоб притримати гроші користувача. В першу чергу нам цікаво, щоб клієнт постійно повертався, щоб він був задоволений сервісом і отримував від цього позитивні емоції.

Якщо у тебе є проблеми з виведенням грошей з рахунка букмекерської контори — ти можеш отримати тільки негативні емоції і відразу піти з цього сайту. З репутаційної точки зору ми дуже щільно завжди за цим стежили і наші стандарти по швидкості виведення коштів дуже високі. Більшість висновків проходять за період до однієї години. Іноді потрібен додатковий час для перевірки документів або банківської карти, але в Україні це питання буде вирішене ще до внесення депозиту.

— Як ви вирішуєте проблеми гравців із залежністю?

 — В. К.: На будь-якому ринку є велика кількість правил, які дозволяють гравцям самостійно визначити собі ліміти для гри. Крім того, ми стежимо за нашими гравцями і можемо контактувати з ними в разі, якщо хтось витрачає дуже багато коштів і заграється.

Розвиток відповідального гемблінгу і культури азартних ігор — це одне з наших основних завдань, як для бренду, який хоче закріпитися на ринку. Людина може просто прийти, витратити прийнятну для неї суму, отримати задоволення від гри, але заграватися і переходити якісь бар'єри, безумовно, не потрібно.

Ми націлені в бік індустрії ентертейменту, де сьогодні абсолютно нормально для будь-якої людини витратити 1500 грн на нову відеогру, але водночас трохи соромно зробити ставку або пограти в онлайн-казино.

Це питання популяризації культури гемблінгу, коли людям потрібно доносити, що це нормально, але є певний поріг залежності, про який треба говорити, і, звісно, допомагати людям, які переступили цей поріг.

Показати ще новини
Радіо NV
X